6 voordelen van een vast nummer

Mobile only wordt de norm. Dus waarom zou je als bedrijf zijnde nog kiezen voor een vaste lijn? Iedere organisatie heeft hier natuurlijk zijn eigen redenen voor, daarom lijsten we in dit artikel een aantal redenen op, aan de hand waarvan je zelf kunt kiezen of jouw organisatie volledig mobiel gaat, of juist niet.  

 

1. Betrouwbaarheid en professionaliteit

Voor veel organisaties is de ‘professionele en betrouwbare uitstraling’ het belangrijkste argument. Een vast telefoonnummer wekt namelijk vaak toch meer vertrouwen op dan een 06-nummer. Een simpele zelftest wijst uit dat, hoe mobiel we ook zijn, enkel een 06-nummer vermelden bij je zakelijke contactinformatie een stukje wantrouwen opwekt. Zoek via Google maar eens een willekeurig bedrijf op. Wanneer je één resultaat krijgt met enkel een mobiel nummer en één resultaat met enkel een vast nummer, welke kies je dan? De kans is groot dat je (bewust of onbewust) voor de organisatie met de vaste lijn zult kiezen. Overigens wantrouwen we tegenwoordig ‘geheime nummers’ en ‘buitenlandse nummers’ net zo hard.

 

2. Optimale bereikbaarheid

Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom je bereikbaarheid met enkel een mobiel nummer niet helemaal optimaal is. Zo wordt iedere smartphonegebruiker wel eens geconfronteerd met een onverwacht lege batterij, een locatie waar de mobiele dekking net niet optimaal is, of met een gebouw waarvan de constructie het telefoonsignaal ernstig verstoord.

Maar een tweede inkomend telefoontje die je niet met je wisselgesprek kan of wil beantwoorden, maakt ook dat je verminderd bereikbaar bent. Maak je als organisatie gebruik van een vast nummer, dan verlies je deze contactmomenten met je klant niet. Middels een nummerplan stel je dan namelijk in wat er in dergelijke situaties moet gebeuren. Zo kan een klant in een wachtrij worden geplaatst, maar een andere oplossing is om deze lijn binnen te laten komen bij een collega, zodat de klant toch persoonlijk te woord wordt gestaan.

 

3. Gemakkelijk op- en afschalen

Wanneer groei van je organisatie tot een van de doelstellingen van het nieuwe jaar hoort, dan is het zeker aan te raden om voor vaste telefonie te kiezen. Door een volledig nummerblok af te nemen, kun je ook makkelijk opschalen mocht het aantal medewerkers of afdelingen met een direct nummer in de organisatie groeien.

Aan de andere kant, wanneer jouw organisatie met krimp te maken krijgt, dan kan je ook makkelijk afschalen. Voordeel hierbij is, dat als het doorkiesnummer van een medewerker die niet meer in dienst is wordt gebeld, dit telefoontje uitkomt bij het algemene nummer van de organisatie.  Was jouw klant gewend om deze medewerker op zijn mobiele nummer te bellen, dan zal hij dat in de toekomst ook doen terwijl jouw ex-medewerker dan misschien al wel bij de concurrent werkt.

 

4. Hogere productiviteit

Bijna iedereen met een smartphone heeft moeite om deze weg te leggen. Wanneer je net een telefoontje hebt gehad, en je ziet dat je berichtjes hebt gekregen, dan ga je deze toch nog even snel controleren. Om vervolgens nog even het nieuws te checken of door de LinkedIn timeline te scrollen.

Dit alles is funest voor je productiviteit en natuurlijk kun je je smartphone uitschakelen wanneer je echt even spijkers met koppen moet slaan, maar dan ben je volledig onbereikbaar. Soms fijn, maar niet altijd handig. Heb je een vaste lijn, dan schakel je je mobiele telefoon gewoon door. Inkomende telefoontjes komen via het vaste toestel binnen (desnoods bij een collega) en jij wordt niet meer afgeleid door je smartphone.

 

5. Zakelijk en privé gescheiden

Jij en je mobiele telefoon zijn onafscheidelijk. En dat weet de klant ook! Hierdoor word je niet alleen veel mobiel gebeld, maar ook regelmatig geappt. Zowel zakelijke telefoontjes als privéberichtjes lopen door elkaar heen. Wanneer je deze zakelijke contacten van je privéleven scheidt, verhoog je je professionaliteit en breng je voor jezelf ook meer structuur en overzicht aan.

Een kleine kanttekening: Om zakelijk en privé gescheiden te houden, kan je natuurlijk ook prima met 2 verschillende mobiele nummers werken. En met een dual-sim device, hoef je tegenwoordig ook niet meer 2 telefoons met je mee te slepen.

 

6. Bereikbaarheid (of juist niet) tijdens vakanties

Zo met de feestdagen voor de deur is de grote vraag: ‘Wil je tijdens het weekend of tijdens een eventuele (ski)vakantie wel bereikbaar zijn voor zakelijke klanten? Als je enkel een mobiel nummer hebt, dan kun je je telefoon wel uitzetten of doorschakelen, maar dan ben je privé helemaal niet meer bereikbaar.  Wanneer je (ook) gebruik maakt van een vaste lijn met doorkiesnummer, dan kun je deze doorschakelen naar een collega of een afwezigheidsmelding in (laten) spreken.

 

Tegenwoordig zal een organisatie niet snel meer voor OF vast telefonie OF mobiele bereikbaarheid kiezen. De meeste bedrijven kiezen EN vast EN mobiel, om deze dan middels een vast-mobiel integratie aan elkaar te koppelen. Hierdoor kunnen ze profiteren van de voordelen die mobiele bereikbaarheid met zich meebrengt, maar hoeven ze de betrouwbaarheid en professionaliteit van een vaste verbinding niet achter zich te laten.

Wil jij ook weten hoe je de bereikbaarheid van je organisatie kunt vergroten door een vaste verbinding met mobiele telefonie te integreren? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.

© Copyright 2019

Disclaimer