CTI is de technologie waarmee de technisch, in beginsel gescheiden omgevingen van de telefonie en die van de klantendatabase / CRM applicatie worden geïntegreerd. Ook in Voice over IP (VoIP) omgevingen is CTI software onontbeerlijk om een dergelijke integratie te bereiken.
Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die optimaal gebruik maken van de handige toepassingen die CTI biedt, beter worden gewaardeerd door hun klanten. De redenen hiervoor zijn ten eerste dat klanten eenvoudig door het systeem herkend worden (door een pop-up screen met alle gegevens van de klant - de klantkaart) en sneller, efficiënter en zonder fouten te woord worden gestaan. Het gaat kortom om drie zaken:
CTI zorgt er bovendien voor dat medewerkers meer plezier hebben in hun werk. Dit geldt zowel voor medewerkers op kantoor als voor thuiswerkers.
Naast de functionaliteiten hieronder is ook altijd maatwerk mogelijk in samenspraak met de softwareleverancier. Helder Telecom & ICT heeft reeds meerdere koppelingen “op de plank” liggen.